یادداشت ها

هر کسی با اهل بیت مانوس شود، بیمه و تضمین شده است

img_5766

اشاره: 

این حسین کیست که الم همه دیوانه ی اوست      این چه شمعی است که جان ها همه پروانه ی اوست

با فرا رسیدن ایام سوگواری امام حسین (ع) کوچه و خیابان های شهر حال و هوای دلنشینی به خود می گیرد. خدمت و شرکت در مجالس محرم کوچک و بزرگ، مرد و زن نمی شناسد. به سوگ نشستن در عزای سید و سالار شهیدان کربلا، هر سال با شکوه تر از سال گذشته برگزار می گردد. اما نه تنها شور و شوق مردم کم نمی شود، بلکه این مراسم پرشورتر از سال های گذشته برپا می شود. بر آمدن صدای نوحه و مرثیه سرایی از هیئت ها، وسائل نقلیه، رسانه ها، گوشی موبایل و… نشان از محبت و احترام ویژه مردم نسبت به قیام عاشورا است.

اما در این میان چه می توان گفت از مداحانی که حنجره خود را صرف زنده نگه داشتن شور حسینی و بصیرت افزایی مردم می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن رضایی یکی از مداحان خوش نام و پرآوازه شهرستان کوهدشت می باشد، که افتخار نوکری اهل بیت، در هیئت متوسلین حضرت زهرا(سلام الله علیها) را دارد. پایگاه خبری وهار برای زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا گفت و گویی را با این مداح اهل بیت انجام داده است که در ادامه تقدیم دیدگان مهربان تان می شود. به امید این که مورد پسند شما عاشقان حضرت اباعبدالله قرار بگیرد. انشاءالله…

حاج آقا! از نوحه و مدیحه سرایی صحبت کنید. بفرمایید از کجا شروع کردید؟

بنده احساس می کنم که مدیحه سرایی یکی از بسترهای مناسب برای کار فرهنگی است و بنده معتقدم، در شهرستان کوهدشت این مهم باید مورد توجه مسئولین فرهنگی و مذهبی شهرمان قرار گیرد. شروع کار ما حالت کلاسیک نبود. واقعیت این است که بچه ها به طور خودجوش هیئتی را تشکیل دادند. اوائل با نوار و صدای ذاکرینی مثل حاج منصور ارضی، که خدا حفظش کند، شروع کردیم. در واقع شرکت در مجالس ایشان در تهران و راهنمایی ها و نکاتی که در طول سفرهایی با حاج آقا داشتم،  شروع کار بنده را به همراه داشت.

خدمت به دستگاه اهل بیت روی زندگی شخصی تان چه تأثیری داشته است؟

نه فقط زندگی بنده که با دستگاه اهل بیت و مجالس روضه مانوس شده است، بلکه در زندگی  هر شخصی که کوچک ترین گره ای با مجالس اهل بیت بخورد، قطعاً بی ثمر نیست. به فرموده پیامبر اکرم (ص)، تا مادامی که مردم به دو یادگار من یعنی قرآن و اهل بیت چنگ بزنند؛ هرگز گمراه نمی شوند.

حاج آقا! از کی فعالیت در هیئت متوسلین حضرت زهرا(سلام الله علیها) را شروع کردید؟

یادم است از سال 72 شروع به فعالیت کردیم و نام هیئت متوسلین حضرت زهرا (س) را بعد از یک سال به توصیه یکی از دوستان مداح که از تهران برای تشکیل جلسه ای به کوهدشت آمده بود؛  نام گذاری شد.

آقای رضایی! بزرگ ترین آفت مراسمات مذهبی که در این سال ها رواج پیدا کرده است، چیست؟

اگر بخواهیم آفات مراسمات مذهبی را بگویم، باید به دو نکته اساسی اشاره کرد. اشعار و مضامین کم محتوا  یکی از آفت های خطرناک به شمار می آید. بنابراین مداحان محترم باید مواظب اشعار کم محتوا و سبک های سیاه باشیم.

نکته دیگری که قابل تأمل است، بحث تطبیق قیام امام حسین(ع) با مسائل روز و دشمن شناسی است. به تعبیر شهید مطهری شمر زمان را انسان نگاه کند، شمر چند هزار سال پیش مرد.

ولایت مداری، بصیرت افزایی باید بسیار چشم گیرتر و برجسته تر از گذشته باشد. در غیر این صورت می شود گفت که سینه زدن ما هم بی محتوا است، چرا که در زمان طاغوت هم این مسائل در بعضی افراد بوده است.

 اسلام منهای ولایت مداری می شود، اسلام داعشی و اسلام وهابیت. زمانی ما می توانیم از مجالس روضه دستاورد مفیدی داشته باشیم، که عین این دستاورد را به منویات ائمه بزرگوار و مبحث ولایت فقیه گره بزنیم.

پیشنهاد شما به جوانانی که علاقه مندند در این عرصه فعالیت کنند، چیست؟

خودم را در حد توصیه نمی بینم. فقط انتقال تجربه و گفته های بزرگان را بیان می کنم. اگر کسانی می خواهند به این عرصه ورود پیدا کنند؛ اولین کار آشنا شدن با معارف اهل بیت، انجام واجبات، ترک محرمات، دوری از گناهان و هم چنین تا جایی که می توانند، انجام مستحبات. کسانی که با مجالس اهل بیت انس دارند، از نگاه مردم برجسته تر هستند. لذا باید از نظر اخلاقی هم خودشان را به اخلاق ویژه اسلام آراسته کنند.

سخن آخر؟

 یکی از مواردی که در سطح شهرستان باید صورت بگیرد تشکیل مجمع الذاکرین است و دوستان مداح و هیئت های فعال شهرستان مشارکت کنند.

با توجه به تبلیغات گسترده دشمن و تهاجم فرهنگی که صورت می گیرد، بنده احساس می کنم، که باید چندین هیئت فعال برای برادران و خواهران وجود داشته باشد. این هیئت ها حاملان فرهنگی هستند. منتها اگر مدیریت صحیح صورت بگیرد و یک جا تجمع کنند و رایزنی هایی در خصوص سبک ها، اشعار، مخاطب شناسی و…. صورت بگیرد، می توان جلوی تهاجم فرهنگی را گرفت.

واقعیت این است این خلاء فرهنگی در شهر ما وجود دارد و ضرورت دارد افراد دلسوز و متعهد در این باره ورود پیدا کنند.

مصاحبه: مریم امرایی

عکاس: حامد مهدی نیا

یادداشت ها
سیاسی اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .