یادداشت ها

زمانی به یاد حادثه منا می افتم، اشکم سرازیر می شود/ در منا، واقعه کربلا به معنای واقعی برای حجاج تجسم پیدا کرد

img_3086

اشاره:

یک سال از فاجعه ی تلخ منا می گذرد. فاجعه به دست کسانی رخ داد که حتی زیر بار خطای اسف بار خود نمی روند. پنجشنبه دوم مهر ماه بود که بی تدبیری و سوء مدیریت مقامات سعودی در مدیریت زائران شرکت کننده در مراسم رمی جمرات در منا باعث بروز فاجعه ای دردناک شد؛ فاجعه ای که در نهایت منجر به کشته شدن بیش از 4 هزار و 700 نفر از حجاج خانه خدا آن هم تنها در چند ساعت شد.
با گذشت یک سال از این حادثه ناگوار به سراغ یکی از حجاج حاضر در مراسم حج سال گذشته رفتیم تا بدین وسیله بتوانیم در وحله ی اول یاد و خاطر شهدای منا را گرامی داشته و در وحله ی بعدی، گوشه ای از ناگفته های خیابان 204 را برای مخاطبان پایگاه خبری وهار بازگو نماییم.
حاجیه خانم ناهید کوشکی، از زائران کوهدشتی که در فاجعه منا حضور داشت. ایشان به همراه همسر بزرگوارشان دعوت ما را پذیرفتند و در دفتر پایگاه خبری وهار حضور یافتند. آن چه در ادامه می خوانید مشاهدات خانم کوشکی از این حادثه تلخ و ناگوار می باشد.

حاج خانم! چه زمانی فاجعه منا اتفاق افتاد؟ حضرتعالی چقدر از حادثه فاصله داشتید؟
فاجعه منا روز عید قربان سال گذشته در خیابان 204 اتفاق افتاد. بنده تقریباً ۲۰۰ متر با حادثه فاصله داشتم. اما بعداً از طریق هموطنان حاضر در محل حادثه باخبر شدم که این اتفاق ناگوار به خاطر بستن راه حجاج توسط مأمورین عربستان صورت گرفته است. یکی از حاجیان می گفت، متاسفانه نیروهای سعودی با القای برقراری نظم زوار بیت الله الحرام را به خیابان 204 هدایت کردند و ازدحام جمعیت و کندی حرکت باعث این فاجعه شد.

خانم کوشکی! در خبرها و عکس‌ها ی حادثه منا دیدیم که مردم روی هم ریخته بودند. تجسم آن وضعیت چه حسی به شما می دهد؟
حادثه خیلی دلخراش بود. زمانی که صحنه را می بینم اشکم سرازیر می شود. در بین مسیر و انجام اعمال همدیگر را می دیدیم دعای عرفه را آقای رکن آبادی و قاری قرآنی قرائت کردند که هر دو شهید شدند.

img_3090

حال و روز حجاج در زمان حادثه چگونه بود.
حجاجی که از این حادثه جان سالم به در برده بودند برای شهدای منا بسیار ناراحت و پریشان بودند. کسانی که هم فامیل و یا رفیقی از دست داده بودند؛ زانوی غم بغل گرفته و بهت زده بودند. به طور خلاصه خدمت تان عرض کنم که رژیم آل سعود داغی بر دل مسلمانان گذاشت که در تاریخ ثبت و ماندگار شد.

حادثه منا شما را به یاد چه می اندازد؟
با توجه به شرایطی که برای حجاج پیش آمده بود، صحنه ی کربلا برای ما تداعی شد. شما هم وقتی آن گرمای شدید عربستان و تشنگی حجاج را در ذهن تان تجسم کنید؛ قطعاً به یاد مظلومیت شهدای کربلای امام حسین(ع) خواهید افتاد.

وضعیت امدادرسانی و واکنش نیروهای امنیتی عربستان چگونه بود؟
امداد رسانی بسیار ضعیف بود. برای رفع تشنگی آبی به حجاج نمی رسید. نیروهای امدادی عربستان می بایست برای خنک کردن حجاج از امکانات و وسایل زیادی استفاده کنند. اما متأسفانه عملکرد آن ها در حج پارسال بسیار ضعیف بود. نیروهای انتظامات سعودی رفتار خوبی نداشتند. در مسجدالنبی اجازه ورود به ایرانی ها داده نمی شد، درصورتی که به حجاج سایر کشورها اجازه ورود می دادند.

انتظار حضرتعالی از سازمان حج و زیارت و مسئولان سیاست خارجی کشور چیست؟
از مسئولان سیاست خارجه کشور و سازمان حج و زیارت انتظار می رود با قاطعیت و جدیت هر چه بیشتر پیگیر حقوق شهدای حادثه منا باشند. افراد زیادی هستند که منتظر زیارت خانه خدا هستند. مسئولین ذی ربط تمهیدات لازم را فراهم کنند، که حجاج این سفر معنوی را با امنیت بهتری به جا آورند.

سخن آخر؟
از شما و همکاران تان به خاطر انجام این مصاحبه تشکر می کنم و یک بار دیگر از مسئولین می خواهم، تلاش کنند تا امکان حضور هموطنان مان در مناسک حج فراهم شود. زمانی که بنده از سفر حج برگشتم، زائرین و خانواده های آن ها را بسیار ناراحت و مضطرب دیددم که این قضیه می طلبد، مسئولین مربوطه کمی بیشتر به فکر امنیت جانی و روحی حجاج در آینده باشند.

مصاحبه از: مریم امرایی

یادداشت ها
سیاسی اجتماعی

2 thoughts on “کربلای خیابان 204 به روایت شاهدان عینی

  1. پس چرا این خانم حادثه با چشم خود دیده ولی پشت سر مردم قضاوت بد می کند این حادثه راندیده بلکه برایش تعریف کرده اند پس این تعاریف درس عبرتی برای ایشان نبوده

  2. ی کاش این خانم وهمه از حادثه منا که نشان از ظلم وجور ستمکاران زمان بود درس میگرفتیم اما متاسفانه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .