مصاحبه اختصاصی وهار با برگزیده جشنواره روستائیان و عشایر کشور

اشاره:
به بهانه سالروز تأسیس کانون های فرهنگی و هنری به سراغ یکی از فعالان فرهنگی کانون های مساجد لرستان رفتیم. این فعال فرهنگی در یکی از روستاهای دور افتاده شهرستان الیگودرز در سنگر مسجد فعالیت می کند. وی و هم سنگران فرهنگی اش علیرغم مسافت زیاد روستا با مرکز شهر و نبود امکانات کافی، تا کنون توانسته اند به موفقیت های چشمگیری دست یابند. موفقیت در جشنواره کشوری محراب قلم و جشنواره ترویج کتاب خوانی سیار عشایر نمونه های بارز موفقیت جابر اسدی در کانون فرهنگی و هنری شهدای فرسش می باشد.
جابر اسدی مدیر مسوول کانون فرهنگی هنری شهدای فرسش متولدسال ۶۵ می باشد که دارای مدرک کاردانی مدیریت و نیز مدرک خبرنگاری از باشگاه خبر نگاران جوان است. وی مدتی نیز خبرنگار صدا و سیمای مرکز لرستان و نماینده روزنامه قدس در الیگودرز بوده است و هم اکنون مدیر مسئولی نشریه فرهنگ بختیاری را به عهده دارد. این جوان پرتلاش و با همت علاوه بر این فرمانده پایگاه مقاومت بسیج روستای فرسش می باشد.
آن چه در ادامه می خوانید ماحصل گفت و گوی مختصر ما با این سرباز جبهه فرهنگی مساجد می باشد.

عکس-مصاحبه
جناب آقای اسدی! ضمن عرض تبریک به مناسبت برگزیده شدن حضرتعالی در جشنواره کشوری روستا و عشایر لطف بفرمایید کانون فرهنگی و هنری فرسش را برای مخاطبان سایت وهار معرفی نمایید.
بنده نیز خدمت حضرتعالی و همکارن تان و مخاطبان عزیز سایت وهار عرض سلام و حترام را دارم. کانون شهدای فرسش در سال ۱۳۹۰ با تلاش مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد لرستان راه اندازی شد و در حوزه های مختلف برنامه های قابل قبولی ارایه کرده است.
این کانون در مجموع چندین شاخه فرهنگی، ورزشی، علمی، هنری و پژوهشی فعالیت دارد. کانون علاوه بر داشتن کتابخانه، دارای رسانه ای به نام نشریه فرهنگ بختیاری می باشد.
ضمناً تا به حال مسئولین زیادی از کانون فرسش بازدید کردند و صدا و سیما و مطبوعات نیز بارها فعالیت این کانون را در الیگودرز پوشس دادند.
آقای اسدی! چند نفر از اهالی این روستا از برنامه های کانون فرهنگی و هنری فرسش بهره مند می شوند؟
کانون فرسش با توجه به حجم بالای کار و موفقیت های کسب شده و نیز کتابخانه و نشریه در مجموع با احتساب مخاطبین در روستاها و مناطق عشایری دیگر بالغ بر ۱۰۰۰ نفر عضو دارد. شایان ذکر است که بیشتر مخاطبان مان نوجوانان و جوانان هستند.
تاکنون مجموعه فرهنگی فرسش و اعضای آن چه موفقیت های کسب نموده اند؟
این کانون تا به حال بارها به دلیل فعالیت های مخلصانه اعضای آن مورد عنایت و تقدیر مسئولین استانی و کشوری واقع شده است. اما مهم ترین موفقیت و دستاورد ما در حوزه نشریه بوده که نشریه کانون ما در سال گذشته جزء تقدیر شدگان جشنواره کشوری محراب قلم بوده است. در حوزه کتاب که بهترین دستاورد کانون فرهنگی و هنری زوستای فرسش بود، در دومین جشنواره کشوری روستا و عشایر مقام دوم را کسب کردیم و به همین خاطر از طرف معاون اول رییس جمهور مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتیم.

IMG_0552-e1457900711652
آقای اسدی! این موفقیت ها را ناشی از چه چیزی می دانید؟
دلیل موفقیت ما در وحله ی اول، توکل برخدا و مشیت الهی برای به ثمر نشستن تلاش اعضای کانون و سپس پشتکار و پیگیری مستمر بود. بنده اعتقاد دارم پیگیری مستمر هر کاری را به سرانجام خوب می رساند. یکی دیگر از دلایل موفقیت این کانون که قابل ستایش و تقدیر می باشد، داشتن تیم فرهنگی قدرتمند و دلسوز در این کانون است.
آقای اسدی! از مشکلات سربازان جبهه فرهنگی مساجد چند مورد را به اختصار بیان نمایید.
مهم ترین مشکلات ما نبود فضای کافی برای فعالیت است و به دلیل این که کانون ما روستایی است، متأسفانه از خدمات شهرداری و دیگر نهادها نمی توانیم استفاده مطلوب داشته باشیم. یکی دیگر از مشکلاتی که بچه های کانون فرسش با آن مواجه هستند نبود وسیله نقلیه برای جابجایی کتاب ها در راستای فعالیت کتابخانه ای است.
کمبود اعتبار برای چاپ نشریه فرهنگ بختیاری خیلی ما را آزار می دهد و کم توجهی و بعضاً بی میلی برخی از مسئولین مشکلات ما را صدچندان می کند.
حالا با این تفاسیر، از مسئولین مربوطه چه انتظاراتی دارید؟
انتظارات ما از مسئولین شهرستان هماهنگی لازم برای اجرای برنامه ها است. از مسئولین استانی و ملی هم تقاضای کمک های مالی و تعریف ردیف بودجه برای کانون ها، مخصوصاً کانون فرهنگی شهدای فرسش را داریم و از استاندار محترم لرستان استدعا داریم با تهیه یک وسیله نقلیه این کانون را از عنایات خود بهره مند سازند.

IMG_0551-e1457900803864
آقای اسدی! بابت وقتی که در اختیار سایت خبری تحلیلی وهار قرار دادید بی نهایت سپاسگزارم. سوالات ما تمام شد، اگر در پایان حرفی دارید یا موضوعی هست که ما به آن اشاره نکردیم، بیان فرمایید.
بنده نیز از حضرتعالی و همکاران تان صمیمانه سپاسگزارم. در پایان این موفقیت بزرگ را به همه مردم شریف لرستان و هم تباران خودم در دهستان بزرگ فرسش تبریک می گویم و از مسئولین تقاضا دارم، تشریف بیاورند و از نزدیک مشکلات فرسش را لمس کنند و جوابگو باشند. هم چنین جا دارد که از زحمات همه کسانی که برای این موفقیت صمیمانه با بنده همکاری کردند، تشکر کنم.
بنده این فرصت را غنیمت شمرده و از این تریبون از دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، دبیر جشنواره روستا و عشایر کتاب، مدیر کل حوزه ریاست سازمان امور عشایر کشور، استاندار لرستان، مدیر کل امور روستایی استان لرستان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد لرستان، مدیر کل امور عشایر لرستان، مدیر کل صدا و سیمای لرستان، امام جمعه محترم و فرماندار الیگودرز، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان الیگودرز، رئیس اداره بهزیستی الیگودرز، رئیس شورای اسلامی شهرستان الیگودرز، خبرنگاران و دهیاران روستاهای مجری طرح عشایر منطقه و همه بزرگواران خصوصاً خانواده بزرگوارم که برای این موفقیت بسیار زحمت کشیدند کمال تشکر و قدردانی را دارم. به امید آن که نام فرسش همیشه با افتخار بدرخشد.