یادداشت ها

اگر از سرعت ویندوز خود در هنگام لود ناراضی هستید و میخواهید سرعت بیشتری را تجربه کنید بهتر است که این مطلب را مطالعه کنید در این مطلب به شما راهکارهایی آموزش داده میشود که با استفاده از این راهکار ها میتوانید سرعت بوت در ویندوز خود را افزایش دهید پس با آپدیت کده همراه باشید..

 افزایش سرعت بوت در ویندوز:

قبل از هرگونه توضیح یا مقدمه خاصی سراغ اصل مطلب میرویم

1)استفاده از ssd:

اولین راهکار که بیشترین تاثیر را در افزایش سرعت بوت دارد استفاده از ssd میباشد که نتایج نشان داده نشان میدهد که استفاده از یک ssd مناسب میتواند تا ده برابر سرعت بوت ویندوز شما را افزایش دهد هرچند که تهیه ssd کمی از نظر اقتصادی گران بنظر میرسد

ssd

2) غیر فعال کردن اپلیکیشن‌های استارت‌آپ:
همانطور که توضیح داده شد، اپلیکیشن‌های استارت‌آپ برنامه‌هایی هستند که با آغاز به کار ویندوز، آن‌ها هم به صورت اتوماتیک اجرا می‌شوند. بسیاری از این برنامه‌ها آنچنان ضروری و حیاتی نیستند و می‌توانید بعد از شروع به کار ویندوز خودتان به صورت دستی آن‌ها را اجرا کنید. در حقیقت بعضی از این اپلیکیشن‌ها در حالت عادی اصلاً به کار نمی‌آیند و تنها منابع سیستمی را بیهوده مصرف می‌کنند.

برای غیر فعال کردن اپلیکیشن‌های استارت‌آپ عبارت msconfig را در Run نوشته و اجرا کنید (در ویندوز ۱۰ می‌توانید این عبارت را در کورتانا جستجو کنید). پس از بالا آمدن پنجره‌ی تنظیمات سیستم، به زبانه‌ی Startup بروید.

استارت آپ ویندوز

برای غیر فعال کردن هر کدام از برنامه‌ها کافی است تیک جلوی آن را بردارید. مشخص است برنامه‌هایی مثل سیستم آپدیت نرم افزارهای ادوبی و QuickTime نیازی نیست با بالا آمدن ویندوز اجرا شوند و تنها در عملکرد سیستم شما تاثیر منفی خواهند گذاشت.

در ویندوز ۱۰ هنگامی که به مسیر گفته شده در بالا بروید با پیغامی مبنی بر اینکه “برای مدیریت برنامه‌های استارت‌آپ باید به تسک منیجر بروید” مواجه خواهید شد.

کانفینگ ویندوز

با کلیک روی Open Task Manager، تسک منیجر اجرا شده و لیستی از برنامه‌های استارت‌آپ را مشاهده خواهید کرد. برای غیر فعال کردن برنامه‌ها از طریق تسک منیجر کافی است روی نام هر برنامه راست کلیک کرده و گزینه‌ی Disable را انتخاب کنید.

تاسک منیجر ویندوز

3) تمیز کردن رجیستری:
در بیشتر مواقع وقتی نرم افزاری را از سیستم خود پاک می‌کنید، تعدادی از کلید‌های آن بدون استفاده در رجیستری باقی مانده و تنها موجب سنگین‌تر شدن آن می‌شوند. پاک کردن رجیستری از این کلیدهای اضافه نه تنها سرعت بوت شدن سیستم شما را افزایش می‌دهد، بلکه در بهبود عملکرد کلی سیستم هم تاثیرگذار است.

برای تمیز کردن رجیستری می‌توان از برنامه‌های بسیاری استفاده کرد که یکی از بهترین آن‌ها نرم‌افزار CCleaner است.

تمیز کردن ریجستری

4) تاخیر در آغاز سرویس‌ها هنگام شروع به کار ویندوز:
علاوه بر نرم‌افزارها، یک سری سرویس‌ها هم همزمان با بالا آمدن ویندوز آغاز به کار می‌کنند. اگر با سرویس‌های مختلف ویندوز آشنایی ندارید، توصیه می‌شود به تنظیمات مربوط به این بخش دست نزنید. اما اگر سرویس‌های غیر ضروری و تشنه‌ی منابع سیستمی را از سرویس‌های حیاتی تشخیص می‌دهید، می‌توانید با مراجعه به Computer Management > Services and Applications > Services نوع آغاز به کار سرویس‌های مورد نظرتان را روی “(Automatic (Delayed Start” تنظیم کنید.

افزیاش سرعت بوت

5) غیر فعال کردن درایورهای بدون کاربرد:
برای دسترسی به مدیریت دستگاه در ویندوز عبارت “device manager” را در نوار جستجوی ویندوز یا کورتانا جستجو کنید. پس از پیدا کردن درایورهایی که مربوط به سخت‌افزارهای قدیمی یا تعویض شده می‌شود و دیگر کاربردی ندارند، با راست کلیک روی آن و انتخاب گزینه‌ی Disable درایور موردنظر را غیر فعال کنید.

غیر فعال کردن درایور ها

دقت کنید که درایور در حال استفاده‌ای را غیرفعال نکنید.

6) تغییرات در بایوس:
بوت ویندوز

قبل از هرچیز توجه داشته باشید که تغییر دادن تنظیمات بایوس می‌تواند کار خطرناکی باشد. اگر در این زمینه تجربه‌ی قبلی ندارید، این مورد را نادیده بگیرید.

مواردی از تنظیمات بایوس هستند که با تغییر دادن آن‌ها می‌توان چند ثانیه‌ای از زمان بوت شدن سیستم کاست. اگر مادربورد شما بیش از یک اتصال اترنت (Ethernet) دارد و شما فقط از یکی از آن‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید از طریق بایوس همه‌ی آن‌ها به جز آن یکی را غیر فعال کنید. همچنین اگر در ترتیب چک کردن برای بوت DVD درایو در اولویت قرار دارد، آن را به هارد دیسک تغییر دهید. در آخر اگر از کنترلر SATA ثانویه‌ای استفاده نمی‌کنید، گزینه‌ی discrete SATA controller را غیر فعال کنید.

7) تغییر دادن وقفه‌ی بوت:
وقفه‌ی بوت (Boot Timeout) مدت زمانی است که در منوی بوت فرصت برای انتخاب سیستم عامل دارید. حتماً با خود فکر می‌کنید در صورتی که تنها یک سیستم عامل بیشتر ندارید و اصلاً چنین منویی برای شما نمایش داده نمی‌شود، تغییر دادن این گزینه تاثیری بر سرعت بوت نداشته باشد. اما آزمایش‌های وبسایت PC World چیز دیگری را نشان می‌دهد.

زمان وقفه‌ی بوت به صورت پیش‌فرض ۳۰ ثانیه است. PC World با تغییر این زمان به ۱۰ ثانیه متوجه تاثیر ۳ ثانیه‌ای آن بر مدت زمان بوت شدن سیستم عامل شده است.

بوت

برای دسترسی به پنجره‌ی بالا باز هم عبارت msconfig را جستجو کرده و این دفعه به زبانه‌ی Boot بروید.

امیدوارم که این آموزش مفید واقع شده باشد

یادداشت ها
سیاسی اجتماعی

One thought on “افزایش سرعت بوت در ویندوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است .